A közös képviselő feladatai
Az, hogy valaki mennyire szimpatikus, szubjektív megítélés tárgya. Az viszont, ahogyan a munkáját végzi, objektíven megállapítható. Az itt következő szempontok segíthetnek abban, hogy pontosabb képet alkothasson az önnek szolgáltatást nyújtó közös képviselő valós hasznáról és értékéről.
Ideális állapotok
-
Az ingatlanon műszaki bejárást végzett azzal a céllal, hogy felmérje:
- a közmű hálózatok állapotát
- az épület állapotát
- a tetőszerkezet állapotát
- az épületberendezések (lift, lépcsők, korlátok, stb) állapotát.
- És ehhez szakembereket is bevont.
- A bejárásokról készült műszaki jelentést a tulajdonosok megkapták.
- A jelentések alapján cselekvési tervet és költségvetést készített, amelyet minden tulajdonos megkapott.
- A soron következő közgyűlésen a tulajdonsok döntést hoztak a cselekvési tervről és a költségvetésről.
- A társasháznak van karbantartási-, korszerűsítési- és felújítási terve, a hozzájuk tartozó alapokon pedig gyűlik a pénz.
- A társasháznak van Fundamenta számlája s az gyarapodik.
- A társasháznak van megtakarítása.
- A társasháznak van vésztartaléka.
- Figyeli, felhajtja és megnyeri a pályázati erőforrásokat.
- A közös képviselő gazdálkodása nem haladja meg az elfogadott költségkereteket.
- Irodát üzemeltet és ott elérhető.
- A számvizsgáló bizottság számára könnyű és gördülékeny a vele való közös munka.
- Hagyja magát ellenőrizni, készséges és együttműködő.
- A számvizsgáló bizottság nem csak a pénzügyeket, hanem az ügyintézését is ellenőrzi.
- Kérdéses dolgok esetén megmutatja az oda vonatkozó jogszabályt (segíti a számvizsgálókat; pontos információkkal, megfelelő forrásból).
- Házipénztárt nem üzemeltet, bankszámláról készpénzfelvétel nem történik.
- Meghibásodás vagy kár esetén haladéktalanul intézkedik.
- Csakis hibátlan, jó minőségű javítást / munkát vesz át.
- Az ingatlan és környezete tiszta, rendezett.
- Mindenkivel szemben azonos bánásmódot alkalmaz – nem fordulnak elő kivételezések.
- Közös költség tartozást személyes rábeszélés útján, valamint a MOKK rendszerén keresztül történő behajtással végzi.
- A társasháznak van valamire való SZMSZ-e.
- A közgyűlések meghívójában szerepel a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztés oka, és minden releváns információ ami azzal kapcsolatban szükséges és elvárható.
- A számvizsgáló bizottság véleménye és javaslata is csatolva van.
- Közgyűléseken csak a meghirdetett napirendi pontokban hoznak határozatot.
- Előírás szerint vezeti a határozatok könyvét.
- A tulajdonosi közösség tiszteli.
Figyelmeztető jelek
- A tulajdonosi közösség megosztott, ellenségeskedés tapasztalható.
- Nincs számvizsgáló bizottság.
- Ha van is számvizsgáló bizottság, nem ismeri a jogait (és kötelezettségeit).
- A számvizsgáló bizottság tagjait a közös képviselő „nevezi ki”.
- A számvizsgáló bizottság összetétele hibás (van olyan tagja, aki nem tulajdonos).
- A közgyűlésekről nem készül jegyzőkönyv (látszólag készül, de hiányos, a tulajdonosok nem kapnak belőle és/vagy nem kerül kifüggesztésre – vagy amit kapnak, arra az van írva, hogy „kivonat”).
- A közgyűlés meghívója nem tartalmazza a napirendi pontokkal kapcsolatos előterjesztéseket, kapcsolódó információkat, és a számvizsgáló bizottság véleményezését.
- A közgyűlés napirendi pontjai között szerepel olyan, hogy „Egyéb”.
- Az évzáró közgyűlés meghívója nem tartalmazza a számvizsgáló bizottság véleményezését, vagy az olyannyira felszínes, hogy nem jó semmire.
- A közös képviselő nem is közös képviselő (nincs ilyen képesítése, vagy a megbízott cégnél olyan személy adja ki magát közös képviselőnek, akinek nincs ilyen képesítése).
- A közös képviselőnek nincs szerződése.
- A közös képviselő szerződése olyannyira általánosan van megfogalmazva, hogy tulajdonképpen tehet bármit saját belátása szerint.
- A közös képviselő azt állítja, hogy akinek közös költség tartozása van, az nem lehet tagja a számvizsgáló bizottságnak.
- A közös képviselő azt állítja, hogy nincsen olyan pályázat, amin a társasház indulhatna.
- A közös képviselő lebeszél arról, hogy a társasház pályázaton induljon (olyan kijelentésekkel, miszerint a pályázat győztese úgyis előre el van döntve, azon nyerni úgysem sem lehet, és hasonlók).
- Valaki meghatalmazásokkal felszerelkezve vesz részt közgyűléseken, és emiatt a dolgok mindig úgy alakulnak, ahogyan ő szavaz.
- A közös képviselő megtagadja a meghatalmazásokba való betekintést.
- A közösség hangadója, vagy némely tagja bratyizik a közös képviselővel.
- A közös képviselő készpénzben szedi be a közös költséget.
- A közös képviselő házipénztárt üzemeltet.
- A közös képviselő készpénzt vesz fel a társasház számlájáról.
- A közös képviselő ügyviteli díjat is számláz a megbízási díján felül.
- A közös képviselő arrogáns, fenyeget.
- Irodája nincs, csak egy telefonszám van.
- Nincs a nevén sem autó, sem ingatlan, sem telek... semmi.
- Szakszerűtlen és/vagy szükségtelen munkálatok elvégeztetése, számlázása fordul elő.
- Ügyvéd megbízását szorgalmazza közös költség tartozás behajtásra.
- Megtagadja a MOKK rendszerének használatát.
- Megtagadja némely közgyűlési határozat végrehajtását.
- A társasháznak nincs szervezeti- működési szabályzata (látszólag van, de az haszontalan: a társasházi törvényből és az alapító okiratból kiollózott idézetekből van összetákolva).
- A közös költség mértéke elviselhetetlen szintre emelkedett.
- A társasház a tönk szélére sodródott.
Mindannyian tudjuk, hogy gazdálkodni abból lehet ami van. Ha nincs elegendő erőforrás vagy tulajdonosi hajlandóság, akkor ott csodát tenni nem lehet. Nem is ezt várjuk el a közös képviselőtől. De azt igenis elvárhatjuk, hogy értsen ahhoz amit csinál, hogy becsületesen bánjon a reá bízott pénzzel s vagyonnal, valamint, hogy fejlessze, ne pedig pazarolja azt. Ebben nincsen semmi túlzó.
Vannak olyan emberek, akik tudásuk legjavát adva kiváló szolgáltatást nyújtanak, és vannak olyanok, akik valami máson fáradoznak. Eképpen szemléljük a fenti két listát.